Mākslinieka Jāņa Straupes radošās ieceres skatāmas izstādē “Ne‑lietas”

Dekoratīvā mākslas un dizaina muzejā līdz 26. martam skatāma mākaslinieka Jāņa Straupes personālizstāde “Ne-lietas”, kas izgaismo neseno laikposmu Latvijas dizaina vēsturē, piedāvājot skatītājiem iepazīt vienu no visnepieradinātākajiem autoriem, kurš vēl padomju režīma strikto stilistisko nodalījumu vides ietvaros centās strādāt starpdisciplināri, pierādot, ka koktēlniecība jeb koks kā izejmateriāls spēj būt pārsteidzošs un mūsdienīgs.

29. janvārī 13:16

Jānis Straupe turpina aktīvi darboties eksperimentālajā dizainā un mākslā un līdz ar jauno ilgtspējas paradigmu ir kļuvis īpaši aktuāls šodienas kontekstā.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Jānis Straupe pie darba “Putni”. 2018. FOTO: VALTS KLIENS
Jānis Straupe,
mākslinieks

“Visu procesa laiku no idejas līdz realizācijai pavadu nepārtrauktās šaubās, ko vēl varētu uzlabot. Savas sajūtas esmu izpaudis dažādos it kā savstarpēji nesaistītos objektos, un tomēr dīvainā kārtā tie veido vienu veselumu. Jaunāko darbu izstādē vēlējos radīt nedaudz ačgārnu iespaidu – kā “Alisē Brīnumzemē”, jo ikviena lieta satur sevī arī pretstatu, kas piešķir jēgu. Viss atrodas pastāvīgā kustībā un miera stāvoklis ir iluzors.”

Jāņa Straupes darbiem raksturīgie pretstati un paradoksi atspoguļojas šajā izstādē – piemēram, darbs “Pašizolācijas krēsls” (2019) tapis kā ironisks komentārs – cietoksnis cilvēka iekšējai pasaulei. Lielizmēra skulptūra “Svārsts” (2022) vedina domāt par mūsdienu pasaules trauslumu, savukārt “Skorpions” ir simboliskas kāpnes, kas mēdz aizvest neceļos.

Jānis Straupe. Balanss (Balerīna). 2021. Liepa. Autora īpašums. FOTO: VALTERS POĻAKOVS

Tāpat autors veidojis biogrāfiskas atsauces – piemēram, darbam “Balerīna” (2021) iedvesmu guvis, gatavojot Kārļa Johansona darbu maketus Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā pēc rekonstrukcijas, bet lodveida objektā “Acs” (2020) izmantots fragments no Straupes 1992. gada personālizstādes un simbolizē viņa skolotāja Jāņa Poļaka aci.

Jānis Straupe. Skrienošie krēsli. 2021. Liepa. Autora īpašums. FOTO: JĀNIS STRAUPE

“Jānis Straupe savā daiļradē spēj apvienot apbrīnojamu amatniecības kvalitāti ar kompleksi inovatīvu radošo domāšanu, transformējot Latvijas amatniecības un dizaina praksē tik populāro un tradicionālo kokmateriālu oriģinālā, vēl neredzētā veidā. Varētu teikt, ka mākslinieks strādā robežjoslā starp tēlniecību un konceptuālo dizainu,” uzsver kuratore Inese Baranovska.

Jānis Straupe. Spriedze. 2022. Liepas masīvkoks, oša lameles. Autora īpašums. FOTO: JĀNIS STRAUPE
Inese Baranovska,
izstādes kuratore

“Izstādē “Ne-lietas” apmeklētājs nesastaps funkcionālus dizaina priekšmetus – tās mērķis ir paplašināt iztēles un domas horizontus, rosināt paskatīties uz pasauli un lietām mums apkārt no cita redzes leņķa – kritiski, ironiski un romantiski”, uzsver .

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Jānis Straupe (1962) mākslā ienāca 80. gadu vidū – laikā, kad tā saucamo “lietišķo” disciplīnu pārstāvji sāka atkāpties no lietojamības un dekoratīvisma diktāta un vairāk reflektēt par “tīrās mākslas” virsuzdevumiem. Mākslinieks absolvēja vienu no tobrīd prestižākajām Latvijas mākslas skolām – Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolas (tagad Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola) Koktēlniecības nodaļu.

Ja agrīnajos darbos, kas tapuši 20. gadsimta 80. un 90. gados, vērojama postmodernisma ietekme un atsauces uz autoram tuvo sirreālismu, tad gadiem ritot Jānis Straupe spējis atbrīvoties no liekā literārā uzslāņojuma.

Pēdējos gados tapušos Jāņa Straupes darbus raksturo formas tīrība un dinamika – masīvkoka skulptūras izceļ materialitāti, bet reizē tiecas pārvarēt gravitācijas spēku, radīt viegluma ilūziju un grāciju (kompozīcijas “Savērptais galds” (1992), “Balanss (Balerīna)” (2021), “Skrienošie krēsli” (2021) u.c.). Jānis Straupe aizvien turpina eksperimentēt, meklē jaunus izteiksmes līdzekļus un piesaista komplicētus tehniskos risinājumus, veidojot arī īpašas kinētiskas kompozīcijas (“Svārsts” (2022)).

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm